Spar Shipping har i dag en seilende flåte på 23 bulkskip og seks nybygg som skal leveres innen et par år, noe som gjør dem til
landets største bulkskiprederi. Tradisjonelt har rederiet satset stort sett på langsiktige befraktningsavtaler. Nå ønsker de å øke fleksibiliteten.
I dag har vi mesteparten av flåten i korte og lengre t/c og i spotmarkedet. Nå ønsker vi i tillegg å regne på, og ta laster på reisebasis fra A til B for derved å øke fleksibiliteten, sier Adm. dir. Jarle Ellefsen til skipsrevyen.
Bygge sten på sten
De vil ha fokus på kapasitetsutnyttelse og om å bedre marginene i tiden fremover. Dette vil kreve mer arbeidskraft, og dermed søker de etter nye medarbeidere. I første omgang vil de være på jakt etter en eller to erfarne befraktere.
De vil dermed stå friere til å kunne gjøre det de til enhver tid mener er det beste kommersielt.
Hvor omfattende det blir, vet vi ikke enda. Her skal det bygges sten på sten, fortsetter Ellefsen.
Satser på nybygg
Spar Shipping AS ble etablert i 1990, men har røtter tilbake til 1962 da kjøpmann Helge Eide etablerte Spar Kjøp AS. Det ble først fokusert på bulkskip på annenhåndsmarkedet, men etter hvert endret de filosofien og satset på nybygg i lengre serier.
I dag sitter de med det som trolig er landets mest moderne bulkskipsflåte. Samtlige av skipene til Spar er norskflaggede (NIS).
Kilde: www.skipsrevyen.no