EU går inn for å støtte norsk skipsleverandørindustri med 200 millioner kroner. Pengene går til prosjektet som skal teste ut teknologi for autonome skip og er et av de største bidragene til norsk næringsliv.
Det er EU sitt forskningsprogram som tildeler pengene til prosjektet Autoship Horizon 2020. Prosjektet er et samarbeid mellom Kongsberg Gruppen, Maritime Bergen sitt medlem Sintef og flere andre aktører.
Gjennom prosjektet vil Norge få et forsprang innen neste generasjons autonom transport og havbruk. I følge myndighetene og bransjen selv er det et sterkt ønske om at dette blir et stort vekstområde for norsk næringsliv i årene fremover, står det i E24.
For Shippingkonferansen «LeaderShip 2019» var autonome og kunstig intelligens et sentralt tema. Dette er en årlig konferanse som NHH arrangerer i samarbeid med Maritime Bergen, Bergens Rederiforening, WISTA Norway og YoungShip.
NHH-professor Roar Os Ådland som deltok under konferansen mente den gang at shippingnæringen i større grad vil ta i bruk sofistikert teknologi og datadrevne avgjørelser, og etter hvert også kunstig intelligens og autonome system.
Det ser ut som Ådland fikk rett i sine påstander. Forskingsprosjektet Autoship Horizon vil både omfatte fiskeforfartøyet Eidsvaag Pioneer og frakteskip eid av Blue Line Logistics. I tillegg til de to innenfor Autoship Horizon, er Kongsberg Maritime involvert i to andre betydelige prosjekter i Norge. Automatisering av fraktskipet Yara Birkeland og utvikling av helautomatisk overfart av Bastø-fergen mellom Horten og Moss.
Fordelen med autonom transport vil ifølge Sintef være selvstyrende kjøretøy som gjør transport av både gods og personer enklere, sikrere, mer effektivt og mer miljøvennlig.