• 8. May 2018

Med Bergen i hekken – hvilke muligheter finnes i hjemflagging av skip?

Med Bergen i hekken – hvilke muligheter finnes i hjemflagging av skip?

768 1024 Maritime Bergen

Mandag 7. mai var det duket for frokostmøte, hvor Maritime Bergen inviterte, i samarbeid med Bergens Rederiforening og Sjøfartsdirektoratet, til frokostmøte med tema; «hvilke muligheter finnes for hjemflagging av skip?».

Etter en kort introduksjon og velkommen ved daglig leder i Maritime Bergen, Harald Victor Hove ble ordet gitt til direktøren ved Sjøfartsdirektoratet, Olav Akselsen.

Han innledet med å fortelle at Bergen er byen i Norge med flest registrerte skip og han håper på flere med skip med norske navn.

Videre presenterte han tall som viser at fra 2014 og fram til i dag har det vært en økning i bruttotonnasje på nesten 10 %, både blant tankskip og bulkskip.  Det er i det hele tatt en positiv utvikling i hjemflagging av skip. Akselsen viste til Maritime Outlook Report for 2017 som konstaterer at de viktigste årsakene til hjemflagging? er endringer i fartsområde, styrke i refusjonsordning og bedre service i Sjøfartsdirektoratet.

Sjøfartsdirektoratet har gjennomgått endringer i organisasjonen og har klart å snu fra negative omtaler til bli et organ som assosieres med god service, gode tjenester og god teknisk kompetanse.

ESA har nå godkjent ny tilskuddsordning og nå kan nettolønn utbetales til NIS-skipe. Man ønsker å sikre norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk, samt sikre rederier konkurransedyktige rammevilkår.

Akselsen skrøt av Norge, som en fremoverlent nasjon og som er det landet som har flest båter som bruker LNG. Norge er også i tet når det gjelder bruk av batteri.

Sjøfartsdirektoratet ønsker å samarbeide med rederiene for å finne gode løsninger som gjør at man kan ta i bruk mer batteri- og hybridløsninger på skip.  Avslutningsvis oppfordret han til å samarbeide med Sjøfartsdirektoratet og bli en del av et norsk cluster, noe som vil gi pondus internasjonalt.

Hans Stig Hilland , CTO og partner i ny oppstartede Jo Shipping AS fulgte opp i sitt innlegg med å understreke at de ønsker å være en del av shippingmiljøet i Bergen. Han kunne også informere om at alle deres skip har NIS-flagg.

  • Å være en del av shippingmiljøet er viktig for teknologiutviklingen og klimakravene som kommer fra IMO og EU, sa Hilland

De har god erfaring med å være med i NIS – de opplever meget god service og tilgjengelighet. De har høy kvalitet og kompetansen og ordningen er konkurransedyktig.

Harald Fotland, COO fra Odfjell SE konstaterte at NIS-flagg er «rock solid» og gjør at man er fullt konkurransedyktig i forhold til andre land. Det norske clusteret gjør deltakerne sine gode og tilgangen til profesjonell støtte er hovedgrunnen til å anbefale norsk flagg.

Møtet ble avsluttet med et lite panel, hvor fagdirektør ved Sjøfartsdirektoratet Lars Inge Vatnem kom med budskapet om at «det er viktig å vise at næringen står samlet med felles mål. Ordningen kan forbedres og bli enda bedre.»

 

 

Del innhold