[ingress]Fjellstrand verfts langsiktige arbeid med nullutsleppsteknologi for ferjer resulterte i kontrakt. Statens vegvesen valgte Norled med Fjellstrand sitt konsept for miljøferje på strekningen Lavik – Oppedal. [/ingress]
På Maritimt Forums batteriferjeseminar for et drøyt år siden fastslo Nils Aadland – adm. Dir på Fjellstrand at batteriferjer ikke er en månelanding, men krever vilje. Rederiet Norled AS viste vilje, har i samarbeid med verftet utviklet den første bilferjen i verden uten direkte CO2-utslepp.
Den nye fergen, som koster nesten 200 millioner, er spesielt utviklet for sambandet E39 Lavik— Oppedal i Sogn og Fjordane, der Statens vegvesen lyste ut en anbudskonkurranse om drift fra 2015. Den helelektriske bilfergen blir ladet opp hver gong hun legger til kai for å slippe biler av og på.Gjennom en spesialutviklet ladeplugg ved hvert ferjeleie skal ren kraft fylle opp supermoderne batteri. Dermed vil ikke ferjen slippe ut verken klimagassar som CO2, metan eller NOx.
Fjellstrand benytter sin unike kjernekompetanse i å bygge lette ferjer i aluminium, og batteriferjens skrog er av typen katamaran. Kombinasjonen av lav vekt og et motstandsreduserende skrog reduserer også utslepp og energiforbruk fra fartøyet. I tillegg inneholder bilferjen solcellepanel, bruk av varmepumper, varmegjenvinnere og LED-lys for å gjøre drifta enda mer energivennlig.
Norled ønsker å lage flyttbare ladestasjoner som gjør at denne og lignende ferger kan trafikkere også andre strekninger. Rederiet håper og tror at dette vil være fremtidens ferge i Norge.