Norwegian Electric Systems (NES) bidrar med avansert teknologi for å kutte klimagassene. De skal ifølge Teknisk ukeblad, levere det som blir verdens største batteripakker på passasjerskip for Havila Kystruten.
Kystruten fikk sammen med Hurtigruten kontrakt for etappen Kirknes-Bergen fram til 2030. Her vil Kystruten fra 2021 ha fire nye skip som seiler etappen og de har et mål om å være de mest miljøvennlige.
Leder for utviklingsavdelingen i NES, Ole G. Rørhus, forklarer hvordan skipene skal utformes for å kutte utslippene.
-Skipene i Kystruten vil ha store batteripakker fra dag én, noe som blant annet gjør at de kan gå utslippsfritt i verdensarvfjorder. De får også en tilleggsmodul som gjør at de etter hvert kan oppgraderes til å gå på hydrogen.
Hydrogenprosjektet får økonomisk støtte på over 100 millioner fra det statlige Pilot-E-programmet. De ønsker å skape grønnere skip som er mer effektive og gir mindre miljøutslipp. For å realisere visjonen til Pilot-E-programmet, vil Norwegian Electric Systems, som er Maritime Bergen sin hovedsamarbeidspartner, være en sentral utviklingsaktør.
Salgsansvarlig i NES, Stein Ruben Larsen, beskriver den grønne skiftet og den harde konkurransen rundt som krevende, men gjennomførbar.
-Vi leverer mye til Norge og Nord-Europa. Det er nå høy bevissthet rundt grønne løsninger globalt i den internasjonale maritime organisasjonen IMO, som følge av COP 21 og Parisavtalen, Sier Stein Ruben til Teknisk ukeblad.
Innen 2050 er nullutslipp målet.
Flere jobber med dette og konkurransen er tøff, men vi mener selvsagt at vi har de beste løsningene, legger salgsansvarlig til.
Foto: Havila
Finner du de innovative prosjektene som NES arbeider med, som interessante, er du velkommen til arrangementet HavTech. Et samarbeid mellom NES og Maritime Bergen.
Foto, forsidebilde: Jørn-Arne Tomasgard