Tirsdag 20 november, arrangerte Maritime Bergen, CCB og Vest- Næringsråd halvdagsmøtetThe North Atlantic Gateway”- Nytt havneknutepunkt i Bergensregionen?
Med tre plattformer ruvende bare et steinkast unna CCBs lokaler på Ågotnes, loste næringspolitisk rådgiver i Maritime Bergen, Petter Haraldsen Haugland, 83 stykker fra næringslivet gjennom fem foredrag og en paneldebatt i CCBs lokaler på Ågotnes.
Lenge har debatten om å flytte godshavnen ut av Bergen sentrum preget lokalpolitikken og næringslivet i Bergensregionen. Mer spesifikt har man sett på mulighetene med å flytte havneknutepunktet fra dokken i Bergen sentrum til Ågotnes. Etter innledning av Petter Haraldsen Haugland, prosjektleder og næringspolitisk rådgiver hos Maritime Bergen, inviterte vertene blant annet Fredrik Barth fra Vill Urbanisme, Håkon Iversen fra Cowi og Haute Taarneby fra Civitas for å se på mulighetene med å etablere en smart, effektiv og grønn havn på Ågotnes. Mulighetsstudien ble presentert i form av en tidslinje, hvorav Barth spådde havneankomst på Ågotnes allerede i 2025 og en videre utbygging av næringsparken mellom 2030-2040.
“Ågotnes er det beste alternativet i regionen, da det er for lite plass i Bergen havn”, påpeker Barth under foredraget.
En stor del av debatten rundt flyttingen av godshavnen dreier seg rundt hvorvidt det er et bærekraftig tiltak eller ikke:
” Mulighetsstudien viser at nox- utslippet vil gå noe opp, men dette kan motvirkes med å konstruere en effektiv, smart og grønn havn” forklarer Fredrik Barth fra Vill Urbanisme.
Etter presentasjonen av mulighetsstudiet, ble søkelyset rettet mot digitalisering av havtransport og mulighetene for en” smart” havn på Ågotnes. Michelle Williams, nåværende CEO for Grieg Logistic forklarte blandt annet hvordan samlokalisering av informasjon vil føre til bedre prosesser og et høyere informasjonsnivå innad i næringen.
” AIS data, historiske anløpsdata og maskinlæring kan blandt annet informere om avvik, prediktere grunnstøtinger, beregne ankomsttid og vise raskeste rute på fartøyene” forklarer Williams under presentasjonen
Prosjektleder Jim Kvamme fra CCB Ship service var også til stede for å utdype hvilken kapasitet Ågotnes havn har og mulighetene som ligger i en mulig relokalisering.
“Vi kan tilby konkurransedyktige priser, rask respons, erfaring, service og kompetanse”poengterer Kvamme.
Mot slutten av dagen huset dagens andre rogalending CCB lokalene på Ågotnes. Merete Eik, nåværende havnedirektør for Stavanger Havn presenterte Stavanger sine erfaringer med å flytte godshavnen fra Stavanger sentrum til Risa vika, et prosjekt som ble gjennomført i 2004. Videre introduserte hun Westport, et terminalselskap som i likhet med Grieg star ønsker å tilby trygge, forutsigbare og miljøvennlige logistikkordninger.
” Vi har inngått et samarbeid med Grieg Logistic om en grønn havneterminal. Vi ønsker” smart gate” og “smart Harbor”. Alt i alt en digital havn, forklarer Merete Eik.
“Vi får ingen smart by uten en smart havn” avslutter havnedirektøren.
Før arrangementet ble avsluttet med matservering og omvisning var det duket for paneldebatt. I tillegg til Merete Eik og Rikard Toft Ledang, daglig leder i Vest Næringsråd, var havnedirektør for Bergen Havn, Jonny Breivik, og Ove Trellevik, stortingsrepresentant (H) og tidligere ordfører i Sund. Her blir det blandt annet diskutert mulighetene med en fremtidsrettet havn og hvordan arealene i Bergen sentrum kan brukes til andre formål” som har mer behov for å ligge sentralt”.
“Det er viktig at vi har en by som Bergen. Men å bruke dokken i Bergen sentrum som noe annet enn logistikk vil gjøre Bergen by mer attraktiv. Vi trenger moderne og effektive havner, noe vi kan bygge i Ågotnes” avslutter Ove Trellevik.
Mot slutten fikk gjestene matservering fra Cornelius og omvisning rundt på dokken fra 1912.