– Målet er at maritime.no skal bli det naturlige valget som startside for alle som jobber i den maritime næringen, forteller redaktør Susanne Rislå Andersen.
Med flere års erfaring som daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen er hun ikke i tvil om at det er behov for et nettsted som både har nyttestoff og nyheter som kun fokuserer på den maritime bransjen.
– Vi skal både gå i dybden, være aktuell og ikke minst gjøre nyttig informasjon som daglig oppdatert spotliste, dollarkurs, ledige stillinger osv. lett tilgjengelig, forteller Andersen.
Det nye nettstedet som ble lansert den 7. oktober, er den nye storsatsningen til Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. De har tidligere etablert nyhetsstedet sysla.no og kjøpt opp offshore.no. Bergens Tidene har også kjøpt 51 prosent av aksjene i ilaks.no, men nå er det altså den maritime bransjen som står for tur.
– Vi skal være et nasjonalt nettsted, men naturlig nok vil mange av sakene komme fra kysten mellom Stavanger og Ålesund da hovedtyngden av bransjen holder til her, sier Susanne Rislå Andersen som oppfordrer næringen til å tipse det nye bransjenettstedet for å nå ut med nyheter og de gode historiene.
Tekst: Hilde Sander Meling