Det siste året har skipsdesignere på Wärtsilä sitt kontor i Fitjar jobbet med utviklingen av et nytt fartøyskonseptet for ankerhandlere. Løsningen skal være spesielt tilpasset fartøy med variert driftsprofil.
Lavt drivstofforbruk
Konseptet lanseres under den internasjonale Sea Asia-messen i Singapore denne uken.
Ove Wilhelmsen, administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design forteller til www.maritime.no at de har tro på å utvikle et design med lavt drivstoff-forbruk, men som samtidig har enkel og kjent teknologi. Ikke minst skal løsningen kreve lav investeringskost.
Hybrid fremdriftssystem
Det nye designet skal være egnet for middels til store ankerhåndterere, og basert på et hybrid fremdriftssystem med en 2-speed girkasse. Løsningen skal være valgt for å møte designkravene om reduserte kostnader og mindre kompleksitet, uten at driftssikkerheten blir svekket.
– Det nye er spesielt at girløsningen gir mulighet for å justere skipets propellturtall i henhold til den aktuelle operasjonen, mens motorturtallet holdes konstant, forteller Ove Wilhelmsen videre.
Sammenlignet med konvensjonelle firemotors-dieselløsninger anslår Wilhelmsen en reduksjon av drivstofforbruket på 20% med optimaliserte skroglinjer som da reduserer eksosutslippet tilsvarende.
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas