Dr Martin Stopford, skipsfartsøkonom og tidligere president for Clarkson Research Services, mener at Covid-19-pandemien kan vise seg å være katalysatoren som tvinger skipsfarten til å gjennomgå de radikale tilpasningene som trengs for å komme i nærheten av avkarboniseringen og effektivitetsgevinstene som er satt ute av IMO for 2050.
Maritime Bergen har hatt god dialog med Dr. Martin Stopford siden han deltok på Leadership konferansen i 2018. Siden den gang har han gjestet oss, samt kommet med verdifull innsikt på markedet og reguleringer ved flere anledninger. I lys av dagens krisesituasjon som har stor påvirkning på maritim næring og shipping, tok vi kontakt med Dr. Stopford for å høre hans refleksjoner omkring markedsutsiktene for verdenshandelen og skipsflåten generelt, samt overgangen til nye energikilder og reduserte utslipp spesielt.
– Det har vært mye diskusjon om disse utfordringene, men praktisk fremgang har vært ujevn og usammenhengende, sier Stopford.
I en analyse og artikkel nettopp utgitt, vurderer han virkningen av coronavirus på sjøhandel, skipsbygging og skipsteknologi mellom nå og midt i århundret. Stopfords analyse undersøker tre scenarier i en modell som han har utviklet og forbedret siden nedgangen på 1980-tallet.Resultatene spenner fra ubehagelig til skremmende, spesielt ettersom de faller sammen med fraktens krav om å omfavne den akselererende digitale 4.0 revolusjonen fra industrien og behovet for å ta i bruk nye drivstoff som ennå ikke er tilgjengelige.
Det mest gunstige resultatet, Scenario 1, er at global handel følger mønsteret med den globale pandemien i Kina. Etter vanskelige år i 2020 og 2021 går maritim handel tilbake til det normale, og vokser i gjennomsnitt 3,2% i året fra 2022 til 2050.De verste utsiktene, Scenario 3, ser for seg vedvarende problemer, en dyp økonomisk lavkonjunktur og et fall på 15% for sjøgående handel innen 2024, fulgt av en årlig vekst på bare 0,7% årlig de neste tre tiårene.
Alle de tre scenariene presenterer verft med en kraftig nedgang i ny virksomhet de neste to-tre årene, spår Stopford.
– Vi vet at vi ikke kan forutsi fremtiden, sier Dr. Stopford, men vi kan forberede oss på endringer som vi vet kommer. Å ikke forberede seg kan være mer risikabelt og dyrere enn det «trygge» alternativet å ikke gjøre noe, avslutter han.
Les hele rapporter hans Coronavirus Technology Smart Shipping – Stopford 20 April 2020