Odfjell er en av hovedpartnerne i prosjektet som skal benytte ny og fleksibel brenselcelleteknologi til å få ned utslipp fra skipsfarten.
Shipping, FoU og olje & gass har nå gått sammen og bygger et pilotanlegg som vil kunne benytte ulike typer drivstoff. Samarbeidspartnerne Odfjell, Prototech, Wartsilia og Lundin Energy Norway skal først teste anlegget ut på Sustainable Energy katapultsenter på Stord før det monteres om bord i en av Odfjells nyeste kjemikalietankere. Stord-senteret har et eget testsenter som nylig fikk besøk av Statsminister Erna Solberg som fikk innblikk i prosjektet.
Prosjektet presenterer en ny brenselcelleteknologi som kan få ned utslipp fra skip med 40-100 prosent! Brenselcelle er et batteri som omformer brennbart stoff, som for eksempel ammoniakk og LNG, til elektrisk energi. Teknologien gir forbrukeren fleksibilitet når det kommer til valg av drivstoff, og også muligheter for bruk av drivstoff som enda ikke per i dag benyttes.
I tillegg til å sørge for reduserte utslipp vil også redusert drivstofforbruk føre til økonomiske besparelser for brukerne. Over 80 prosent av verdens varehandel foregår på skip, og et mål med prosjektet er at det kan utvikles en teknologi som kan gjøre skip utslippsfrie også på lange avstander. Batteri og hydrogen er dessverre enda ikke tilpasset deep sea-shipping. Skal vi nå målet om å ha en klimanøytral skipsflåte i 2050 må dette segmentet, med over 50.000 skip, også kunne ta i bruk nullutslippsløsninger.
«Skip skal driftes i 20-30 år, og vi trenger fleksible løsninger som kan møte fremtidens krav til utslipp. Vi har ikke tid til å vente, vi må tenke nullutslipp allerede nå», sier Erik Hjortland, teknologidirektør i Odfjell SE.