[ingress]Det skjer mye i og rundt Bergen Group om dagen. Først ble det kjent at man inngår en solid vedlikeholdsavtale med fregattene, før man samme kveld opplyste at Bergen Group BMV, som er et heleid datterselskap av Bergen Group, har tegnet kontrakt om bygging av et stort og avansert offshorefartøy. Kontrakten har en verdi på svimlende en milliard kroner.[/ingress]
Meldingene om kontrakten har også sendt kursen til Bergen Group rett til værs på Oslo Børs.
Skipet, som skal leveres i andre kvartal av 2014, utgjør den største enkeltkontrakten noensinne for konsernets skipsbyggingsdivisjon.
Opsjon på ett tilsvarende skip
I pressemeldingen går det for øvrig frem at rederiet North Atlantic AS, som er datterselskap av North Sea Holding AS, har opsjon på levering av ytterligere ett tilsvarende skip fra Bergen Group med levering i slutten av 2014.
Kontrakten er signert med forbehold om at finansiering faller på plass, skriver Bergen Group i pressemeldingen.
Stort og moderne
Kontrakten gjelder et meget stort og avansert OCV-fartøy (Offshore Construction Vessel). Det skal bli 142 meter langt og 27 meter bredt, samtidig som 120 personer kan bo og jobbe om bord i skipet. Skipet skal også spekkes med topp moderne utstyr. Skipet er utstyrt med et avansert DP3 posisjoneringssystem og har en 400 tonns kran med kapasitet til å håndtere løfteoperasjoner helt ned på 3000 meters dybde. Skipet får også to avanserte ROV-systemer (fjernstyrte undervannsfarkoster) som kan gjennomføre arbeidsoperasjoner ned til 3000 meter.
Det store konstruksjonsfartøyet vil ha et arbeidsdekk på rundt 2000 kvadratmeter.
Arnesen er tilfreds
– Kontrakten er en bekreftelse på at vi har lykkes i vår strategi om å opprettholde og forsterke vår posisjon innenfor bygging av de mest avanserte offshoreskip til et internasjonalt krevende marked, sier konsernsjef Terje Arnesen i Bergen Group i pressemeldingen.
Ringvirkninger
Adm. dir. Terje Sjumarken ser frem til en hektisk og krevende byggeprosess for de rundt 200 ansatte ved Bergen Group. Han synes naturlig nok at det er ekstra gledelig å skrive kontrakt med en kunde fra samme region som verftet.
– Kontrakten vil gi store ringvirkninger for regionen med hensyn til leveranser og arbeidsplasser, sier Terje Sjumarken.