Over to timer fikk de drøye 400 deltakerne høre fra vår egen statsminister. I tillegg fikk vi vite hvordan toppledere i det maritime stiller seg til mer mangfold i næringen de selv tilhører.
Maritime Bergen har siden 2010, da en kartlegging avslørte at fokus på kjønnsbalanse i maritime bedrifter og maritim kunnskap blant unge kvinner var minimal, jobbet målrettet mot å bedre disse punktene. Arrangementet som Stiv Kuling – Omstilling i Stampesjø er ett av våre tiltak.
Sammen med Wista Norge, Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske maskinistforbund, Bergens Rederiforening og Norges Rederiforbund gjennomførte Maritime Bergen arrangementet Stiv Kuling. Dette var et webinar med livesendinger fra Bergen og Oslo men innlegg som tok for seg problemstillingen «En næring i Omstilling – digitalt, bærekraftig og kjønnsbalansert.»
Seminaret for kvinner og menn som brenner for mangfold i shipping og maritim næring startet fra Grieghallen i Bergen hvor både professor Stig Tenold fra NHH og CEO i Grieg Star Matt Duke på plass, hvor de fortalte om sine tanket om hvordan og hvorfor man skulle oppnå større kjønnsbalanse i Norges nest største næring.
Når man er på restaurant ber man ikke om å få se halve menyen.
I tillegg til ansatte i shipping, både på land og til sjøs var det «5 på gaten»-innslag som viste hva folk fra vest til øst tenkte om maritim næring.
Oslo-sendingen av Stiv Kuling foregikk om bord på Brim Explorer, hvor leder der, Agnes Árnadóttir, mottok WISTA Leadership Award 2020. Statsminister Erna Solberg var den første som gratulerte Agnes med prisen i sin innledning. I tillegg sa Statsministeren at Norge skal leve av havet i mange år fremover, og hun roste bransjen vår for å være verdensledende på innovasjon og teknologi. Det er alle som jobber i maritim næring som er nøkkelen til å skape ny vekst.
Regjeringens mål er soleklar: Norge skal være ledende på hav, sa Statsminister Erna Solberg.
På dekk på Brim satt Lasse Kristoffersen, CEO i Torvald Klaveness og tidligere president i Rederiforbundet, i panel med Vipps-sjef Berit Svendsen. De mente at vi som bransje må bli flinkere til å tiltrekke oss de smarte hodene. Dette innebærer naturligvis at vi må rekruttere fra mer enn 50 prosent av befolkningen, som vi historisk sett har gjort.
Dette var noe Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg også fokuserte på i samtale med WISTAs egen Pia Meling. Norske rederier er avhengig av å tiltrekke seg de beste hodene, og da må også dyktige kvinner tas med.
Det er strategisk viktig for den enkelte bedrift dersom vi skal fortsette å hevde oss i verdenstoppen i næringen, sa Harald Solberg.
I samarbeid med WISTA og YoungShip inviterer Rederiforbundet nå medlemmer til å delta i mentorprogrammet Maritime Meet-up. Målet med programmet er å skape en møteplass for erfaringsutveksling mellom mentor og mentee. Et av formålene med mentorprogrammet er å få kvinner som er i næringen til å bli og kanskje også påta seg større lederoppgaver. Les mer om programmet her.
Viseadministrerende direktør Knutsen OAS måtte holde seg hjemme i Haugesund under selve konferansen, men Maritime Bergen hadde tidligere gjort et intervju med henne. Med en flåte på over 50 skip som seiler verden over, er ansvaret stort og det maritime valget var et naturlig vei for Synnøve Seglem. Etter et lite ungdomsopprør naturligvis.
Julie Synnøve Bøe, representant fra Det Norske Maskinistforbund, var den eneste innlederen under konferansen som har sitt daglige virke på havet. Som maskinsjef og etter å i mange år ha brent for å bakke opp kvinner i det maritime og gjøre sjømannsyrkene mer synlig, gav Bøe oss et viktig innblikk i det maritime.
Da korona-tiden gjør at vi foreløpig må holde oss til digitale konferanser, får ikke vi som står på scenen pratet med deltakerne. Derfor satte vi opp en slido, hvor vi fortløpende fikk inn tilbakemeldinger fra publikum. Dette er viktige innspill, av folk som sitter midt i løsningen på problemstillingen, og som vi vil ta med oss videre i vårt arbeid med å bringe mer mangfold inn i næringen!
Fikk du ikke sett arrangementet, kan du ta en titt her.
Vi takker for økonomisk støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse og Bergen kommune.