Den pågående pandemien gjør at store deler av den maritime næringen sliter, med permitteringer, oppsigelser og lavere inntjening. Men likevel er det enkelte ting som får styrket fremvekst, kanskje nettopp på grunn av delvis nedstengningen av landet og verden for øvrig.
Ulike teknikker for fjernstyrt inspeksjon er en av tingene som nå vokser seg sterkere, Dette er nettopp hva det lille grunderselskapet fra Bergen har spesialisert seg på.
VUVI – Vest Undervannsinspeksjon, har sammen med DNV GL gjennomført verdens første fjerninspeksjon under vann ved hjelp av en ROV. Det norske inspeksjonsfirmaet VUVI, er sertifisert av DNV GL – og kan dermed utføre inspeksjoner av skrog på flytende skip og undervannsdeler på plattformer.
Vi har snakket med Frode Rødølen fra VUVI og han sier de går en spennende tid i møte.
Vi håper flere vil få øynene opp for verdien i den versjonen av undervannsinspeksjon vi utfører. Ved å benytte ROV kan vi sitte tørt og trygt over vann og likevel få gjennomført en skroginspeksjon som tilfredsstiller klasseselskapenes krav. Normal aktivitet kan foregå på kai parallelt med at inspeksjonen pågår, sier Rødølen.
DNV GL har allerede drevet med fjernundersøkelser i et par år. Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV GL Maritim sier til marinetechnologynews at pandemien har tvunget frem ytterligere nyvinning og levering av eksterne tjenester. Med foten innenfor det digitale har DNV GL vært i solid posisjon til å svare på sine kunders digitale behov.
Ved undervannsinspeksjonen benyttet DNV GL seg av VUVI sin bruk av sonar for å lokalisere diverse utstyr, og med ROV sjekke skrogets generelle tilstand. Denne inspeksjonen gjennomføres innen samme tidsramme og oppnår samme grad av sikkerhet som en ordinær inspeksjon gjennomført av dykker.
VUVI ble grunnlagt i 2013, og fokus på skroginspeksjon av skip har vært en av deres kjerneområder.