EU-direktiv krever landstrøm innen 10 år

EU-direktiv krever landstrøm innen 10 år

EU-direktiv krever landstrøm innen 10 år Maritime Bergen

Et EU-direktiv fra høsten 2014 krever at alle medlemsland må tilby landstrøm for skip som seiler på europeiske vannveier og havgående skip.

skoltekaien

Skoltekaien. Foto: Bergen og omland havnevesen

Dette skriver Teknisk Ukeblad (TU) tirsdag. Til TU opplyser regjeringen at det vil bli utarbeidet en helhetlig plan for økt bruk av landstrøm i norske havner. – Planen skal blant annet ta stilling til ulike finansieringsmuligheter og virkemidler for å oppnå økt bruk av landstrøm i norske havner sier Samferdselsdepartementet.

Landstrøm fra elektrisk kraft når skip ligger til kai sikrer at områdene rundt havnen slipper luft- og lydforurensning, da denne strømmen erstatter strøm fra dieselaggregat ombord på båtene. Energibransjen hevder at cruiseskipene i Bergen på en travel dag har et drivstofforbruk tilsvarende 125 busser i sentrum.

For store cruiseskip er det snakk om betydelige utslipp av NOx, svovel og klimagasser, og i Bergen står dette for om lag ni prosent av byens totale utslipp.

Les hele saken her.

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

Personvernerklæring for Maritime Bergen

Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

Les mer

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler