Den unike båten som utelukkende er basert på batteridrift er den første av sitt slag i verden. Siemens, som har stått for teknologi og leveranser av elektriske løsninger, har gjenbrukt teknologien fra den elektriske bilfergen Ampere, som går mellom Lavik og Oppedal i Sognefjorden. Norled og Fjellstrands nullutstlippsferge vant i fjor den prestisjetunge prisen Ship of the Year 2014.
Siemens har i samarbeid med Bellona utarbeidet en studie som konkluderer med at det med dagens teknologi vil være lønnsomt å bytte ut 70 prosent av dagens norske fergeflåte. Siemens mener også det finnes et tilsvarende potensial for norske fiskefartøy. Odd Moen, leder for maritime løsninger i Siemens, sier til Sysla at vi nå ser begynnelsen på en omfattende omstilling blant sjarker, og at en stor andel av den norske sjarkflåten kan skiftes ut til elektriske og miljøvennlige løsninger.
Les hele artikkelen her.