Konkurransen om å bygge fremtidens hurtigbåt er i gang!

Konkurransen om å bygge fremtidens hurtigbåt er i gang!

Konkurransen om å bygge fremtidens hurtigbåt er i gang! 980 561 Maritime Bergen

(Foto: LMG Marin)

Fire fylkeskommuner har gått sammen om å utvikle fremtidens hurtigbåt. Anbudet er nå ute og konkurransen om å få bygge fremtidens hurtigbåt er i gang. Kvalifikasjonsfristen er 13. mai.

Et samarbeidsprosjekt
De fire fylkeskommunene Troms og Finmark, Norland, Trøndelag og Vestland har gått sammen om å utvikle fremtidens hurtigbåt. Denne uken lanserte de anbudet og konkurransen for å designe og bygge fremtidens hurtigbåt er dermed i gang.

De fire fylkeskommunene har samarbeidet i lengre tid om å utvikle og anskaffe en hurtigbåt som kan betjene de store sambandene i Norge, som Bergen – Selje. Trondheim – Kristiansund og Bodø Sandnessjøen. Nå går de også sammen om å starte et eget aksjeselskap for å drive utviklingen videre. Selskapet skal eies av de fire fylkeskommunene.

Utstillingsvindu
Det første fartøyet som nå skal bygges vil bli et pilotprosjekt. Fartøyet skal demonstrere hva som er teknisk mulig med dagens teknologi og ikke minst være et utstillingsvindu for hurtigbåter. Det er derfor lagt vekt på kvalitet og komfort i utlysingen og det er understreket at passasjerene skal få en «wow»-følelse når de kommer om bord.

Fartøyet skal dimensjoneres for å betjene de store hurtigbåtsambandene. Fartøyet skal derfor designes for å kunne ta 275 passasjerer. I første omgang skal det bare utrustes for 200 passasjerer, men fartøyet skal enkelt kunne bygges om til designkapasiteten.

Hydrogenteknologi
Anbudet er et ledd i fylkeskommunenes arbeid med å fase inn utslippsfrie hurtigbåter. Det er derfor lagt inn et krav om at fartøyet skal ha et energieffektivt design og en utslippsfri rekkevidde på minimum 160 nautiske mil, pluss 20 % restkapasitet.  I tillegg er det krav om at hurtigbåten skal ha en toppfart på mellom 30 og 40 knop ved 1 meters bølgehøyde.

Hurtigbåten skal være en hybrid og ha hydrogen som den primære energibæreren. Verftene står selv fritt til å velge om systemet skal designes for flytende eller komprimert hydrogen, men det er lagt inn i anbudet at det primære fremdriftssystemet skal ha brenselscelleteknologi.

Frist 13. mai
Kvalifikasjonsfristen for å være med i konkurransen om å bygge fremtidens hurtigbåt er 13. mai.  Alle som er interessert i å svare på anbudet og være med i konkurransen kan finne anbudsdokumentene her.

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

Personvernerklæring for Maritime Bergen

Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

Les mer

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler