«Det er ingen grunn til at man ikke skal kunne skryte av den maritime politikken også med en ny regjering»
Dette kunne Gjermund Hagesæter fra Fremskrittspartiet berolige Maritime Bergen med etter endt presentasjon av hva næringen i Bergensregionen trenger. Maritimt Forum Bergensregionen stilte mannsterke på Hordalandsbenken 4. februar. Det var også godt oppmøte av benkemedlemmer, hvor nesten samtlige medlemmer stilte for å lytte til den maritime næringen i Bergen.
Leder for styret i Maritimt Forum, Arne Bengt Riple, innledet med betydningen av en aktiv næringspolitikk for en sterk maritim klynge. Da daglig leder for Maritimt Forum, Susanne R. Andersen poengterte viktigheten av Nettolønn, eller konkurransedyktige betingelser, som den ordningen med rette kan kalles, ble det poengtert at resten av Norge nok ikke «synes synd» på vestlendingene. Riple kunne da påpeke at verdiskaping på Vestlandet er inntekter til AS Norge. En sunn maritim politikk vil gagne landet generelt.
Linn Cecilie Moholt, CEO i Karsten Moholt kunne med egenerfaring dele tanker om hvordan den maritime politikken påvirker maritim næring. Når norske skip bytter fra norsk mannskap eller flytter teknisk avdeling ut, ser vi at service og vedlikeholdskontrakter også forsvinner ut til våre utenlandske konkurrenter. Norsk mannskap er viktig!
«Det er ikke like betingelser når våre konkurrenter starter sprinten før oss, og vi i tillegg må løpe med en tung sekk på ryggen» kunne en folkevalgt politiker avslutte med.
Fra høyre: Arne Bengt Riple – Adm. dir i Rees Subsea og styreleder i Maritimt Forum Bergensregionen (MFB), Roald Onarheim – Bergen kommune, Arne Birkelande – COO, Norwegian Hull Club, Susanne Rislå Andersen – Daglig leder, MFB, Ruth Grung fra Arbeiderpartiet og Linn Cecilie Moholt – nestleder i MFB og CEO, Karsten Moholt.