[ingress]I strålende sol var det nærmere 100 deltakere som valgte å kick’e off Norshipping 2013 på Rådhusplassen. Maritime Bergen inviterte i samarbeid med Youngship og Vekstlandet til maritim mingling mellom de ferske og de erfarne. [/ingress]
Det var et yrende liv da skipsklokken bjellet den maritime minglingen igang. Da hadde unge og erfarne fra Bergen, Oslo og en rekke maritime nasjoner fått et innblikk i spennende tema, og var klar til å diskutere mer med nye bekjente. Mat og prat fungerte godt, og det var vanskelig for organisatorene å bryte inn når det var på tide å mingle videre.
For mange var det flere nye tema som ble belyst, og mange fikk med seg mye ny kunnskap i den deilige junikvelden. Noen ble kanskje også litt stolte over å være en del av et så globalt og kunnskapsrikt miljø.
Hemmeligheten bak suksess
Daglig leder i Martimt Forum Bergensregionen, Susanne Rislå Andersen, innledet seansen med å poengtere viktigheten for miljøet ved å koordinere og styrke klyngesamarbeidet, samt å gi et innblikk i den industrielle shippingtilpasningen til regionen. Norsk, maritimt næringsliv kan ikke konkurrere på pris, men vi konkurrerer likevel blant de beste. Hemmeligheten er samspillet vi har i vår komplette, maritime klynge.
Fra krise til kontroll
Det er flere viktige utfordringer vi må jobbe enda tettere om. Maritim sikkerhet står høyt hos HR Manger Linda Frederich i Rederiet Stenersen, som presenterte temaet. Hun påpekte blant annet at ledelsen er viktig for sikkerheten om bord, og at både kapteinen og landansatte må stå sammen om sikkerheten på båtene.
– Det er og viktig at kapteinen om bord er så trygg på egne avgjørelser at han tørr å ta egne beslutninger. Av og til oppleves beskjeder fra landorganisasjonen som en ordre, og at den ikke kan overprøves, det kan skape sikkerhetsmessige utfordringer, påpekte Frederich. Konklusjonen for enda bedre sikkerhet til sjøs er at alle må hjelpe hverandre. Så enkelt og så vanskelig!
Used Face – solved the case
Bruken av Facebook privat er godt kjent blant unge. Bruke det for å markedsføre bedriften blir også mer vanlig. Hildegunn Nilssen i Norwgian Hull Club bruker Facebook på jobb til et annet formål. I en live presentasjon ble det demonstrert hvordan tilgjengelige, åpne kanaler via internett kan brukes for å få et raskt oversiktsbilde og innhente umiddelbar informasjon hvis ulykken skulle inntreffe. På et cruiseskip er det jo potenstielt 2000 «journalister» med kamera på brystet som kan rapportere direkte fra åstedet.