Farstad Shipping AS, Eidesvik Offshore og Dof merker alle endringene. Spesielt med tanke på ordrebestillinger, fordi de opplever en oljebransje som står innenfor kostnadskutt. I tillegg skaper lavere oljepris bekymring i deler av offshore serviceskipsnæringen. Derfor sliter flere rederier med å finne oppdrag til for eksempel nye, subsea-båter.
Utsetter levering som konsekvens
Som resultat av dette venter Eidesvik Offshore et halvt år med å ta levering av sitt nye konstruksjonsskip fra Kleven Verft i Ulsteinvik. Det skyldes i følge Dagens Næringsliv markedssituasjonen for denne typen spesialfartøyer i kjølvannet av oljeselskapenes spareprogrammer.
Utleie lar seg vente på seg
Farstad Shipping, på den annen side, venter to nye subsea-båter neste år. Ingen av disse er utleid ennå. Til DN forteller Karl-Johan Bakken, administrerende direktør i Farstas Shipping, at subsea markedet har forandret seg litt.
– Vi merker at aktørene i dag er mer avventende på grunn av spareprogrammene oljeselskapene har varslet og til dels iverksatt. Men det endrer ikke på det underliggende; fremover er det et stort behov for inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester i forbindelse med olje- og gassvirksomheten offshore. Dette er nettopp den typen oppgaver våre skip er konstruert for, forteller Bakken.
For få forespørsler
Til DN forteller Mons S. Aase sjef i Dof at det er bemerkelsesverdig lite å hente i Nordsjøen. Videre beskriver Aas at han har aldri sett så få forespørsler på subsea-båter fra Statoil noen sinne.
– Det er ikke bra at et selskap har 80 prosent av markedet alene. Sånn sett blir det akkurat det samme i Nordsjøen som i Brasil, der Petrobras har en tilsvarende rolle. Noe som viser hvor sårbart det hele er.
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas
Mer om Shipping på DN finner kan du lese her