Administrerende direktør i Norges Rederiforbund Sturla Henriksen forteller til Dagens Næringsliv at den maritime næringen er skuffet over at politikerne snakker, men handlingene uteblir.
– Det blir mange ord, men lite handling.
Rederiforbundet ber om en tilskuddsordning for å velge sjø fremfor landtransport. Enda større godsmengder bør gå sjøveien i fremtiden.
Politikere på god vei
Samferdselsdepartementet ved John-Ragnar Aarset (H) vil presentere en handlingsplan for styrket konkurransekraft i nærskipsfarten den 19. november.
Et av de viktigste forslagene der er opprettelse av en tilskuddsordning som skal stimulere til økt godstransport på sjø.
Sparer slitasje og utslipp
Ett skip alene kan løfte mellom 200 og 400 lastebiler rett av veiene. Ved å flytte last fra land til sjø mener rederinæringen samfunnet kan spares for store kostnader.
Det vil bli færre ulykker, mindre køer og redusert veislitasje. Og miljøet vil spare store utslipp.
– Vi må utvikle effektive havner, binde sammen sjø og land med veier og jernbane og unngå at det er dyrere og vanskeligere å frakte til sjøs, avslutter Henriksen.