I følge Maritime.no har bergensrederiet, Bergen Tankers AS som mål å få mer tonnasje med LNG-fremdrift på kysten og bidra til utslippsreduksjonen langs kysten.
Som igjen har ført til at Noryards BMV nå mer eller mindre kan innhente alle sine permitterte medarbeidere.
90%t NOx-reduksjon
Fordi da vil nemlig hovedforsyningskilden til alle norske offshorebaser bli grønnere. Allerede i februar setter ombyggingen av det Statoil-utleide tankskipet Bergen Viking i gang på Noryards BMV i Bergen.
Maritime.no skriver at prosjektet har en totalt kostnadsramme på NOK 55 millioner. Som vil bidra til 90%t NOx-reduksjon, og vil ha stor betydning for verft og leverandører.
I begynnelsen av februar 2015 starter ombyggingsarbeidet av Bergen Viking som vil ta ca. 3 måneder.
Satser lokalt
Administrerende direktør i Bergen Tankers AS, Kjell Olav Haugland forteller til Maritime.no at
– Vi sjekket ut 16 verft, halvparten i Norge, og valgte ut det verftet som oppfylte kravene våre i forhold til tid, pris og sikkerhet.
Videre forteller Haugland at de så på hvem som hadde best plan og gjennomføringsevne med tanke på kvalitet og troverdighet.
– Her kom Noryards BMV best ut og verftets referanse til Fjordlines LNG-ferje også var av betydning.
Valget falt lokalt på Noryards BMV, og kontrakten for dette ble senest signert forrige uke.
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas