Nor Lines satser på miljøvenning godstransport til sjøs. Har stortingspolitikerne verktøykassen klar?
I løpet av annet halvår 2014 setter Nor Lines i fart to naturgassdrevne godsskip som er under bygging ved Tsuji Heavy Industries like utenfor Shanghai. Skipene er utviklet i tett samarbeid med Rolls-Royce Marine, og skipstypen er beæret med Next Generation Ship Award under Nor-Shipping 2011, og Green Ship Technology Award i 2013. Investeringen er på ca. en halv milliard kroner. Mer enn halvparten av kontraktsverdien er knyttet til leveranser av produkter og teknologi fra norske bedrifter.
Nor Lines er en totalleverandør av transport- og logistikktjenester som operer i Norge og Nord-Europa, og har sjøtransport som ett av sine kjerneprodukter.
-Vi i Nor Lines er sikre på at økt bruk av sjøtransport gir mer samferdsel pr. krone, færre trafikkulykker og reduserer forurensingen både lokalt og globalt. Samtidig får transportkjøperne en forutsigbar og miljøvennlig logistikkjede, fastslår adm. direktør Toralf Ekrheim.
-Vi bygger på en mer enn 160 år tradisjon med rutegående sjøtransport. Nå går vi inn i en ny, fremtidsrettet epoke. De to nye miljøskipene vil bli satt inn i selskapets ruter fra kontinentet via Oslofjorden langs kysten til Kirkenes.
I den pågående stortingsvalgkampen har nærsjøfarten endelig fått litt politisk oppmerksomhet – i alle fall her på Vestlandet. Regjeringen har etter en god dialog med næringen, nå lagt frem en Nærsjøstrategi og dagens opposisjonspartier har alle gitt uttrykk for vilje til satsing på å få mer gods overført fra veg til sjø.
-Nå håper vi nye, foreslåtte virkemidler vil bli tatt i bruk og at viljen til å satse på miljøvennlig sjøtransport varer utover valgdagen, sier Ekrheim.
Navnene på nybyggene er klar. De skal hete ”Kvitbjørn” og ”Kvitnos”. To sterke, norske navn etter dyr som lever i og er avhengige av et bærekraftig miljø blant annet i havområder der Nor Lines trafikkerer. Dyrene pryder også skipenes skrog og overbygg sammen med selskapets logo og angivelse av naturgassbruket.