Det 24 år gamle lasteskipet er blitt Norges største seilskip! Sea-Cargo er rederiet og Norwegian Electric Systems og Corvus Energy har fylt skipet med miljøvennlige elektro- og batteripakker. Den maritime klyngen får virkelig vist hva den har å by på her i den maritime hovedstaden.
SC Connector ser ut som en blanding et gammeldags dampskip og et fremtidsskip, der det ligger til kai i Risavika med sine enorme master. Og et fremtidsskip er det virkelig!
Mastene er i realiteten 35 meter høye rotorsegl som gjør at bergensrederiet Sea-Cargo har verdens største seilskip i hende. Skipet er i tillegg fylt med elektropakker fra Norwegian Electric Systems (NES) og batteripakker fra det fremadstormende selskapet Corvus energy. Både NES og Corvus har hjemmehavn i Bergen og er viktige aktører i den maritime klyngen vår.
Vi er stolte over at Sea-Cargo, et Bergensrederi har installert ekte maritime batterier fra et annet bergenselskap, sier Geir Bjørkeli, CEO i Corvus Energy til Maritime Bergen.
Med elektro fra NES og batterier fra Corvus utnytter Sea-Cargo den maritime klyngen til det fulle. En slik interaksjon er nettopp det som gjør at klyngen vår er sterk, og fortsetter å bygge muskler.
Ved gunstige vindforhold vil skipet kunne seile uten hovedmotor. I tillegg vil skipet med seil og batteri kombinert, gi SC Connector en svært miljøvennlig fremdriftsform, og er virkelig med på å hjelpe oss å nå våre nullutslippsmål.
De omfattende mastene kunne gjort det utfordrende å manøvrer under for eksempel broer. Men her kommer tanken om fremtidsskip igjen – ved hjelp av geofencing registrerer skipet selv når det er hindringer forut, og legger mastene elegant ned før det seiler videre. Mastene legger seg også ned om skipet seiler i motvind.
Det viktigaste for oss er likevel å koma i gang med det grøne skiftet mot nullutslipp, som vi veit vil koma, sier direktør i rederiet Sea-Cargo, Ole Sævild til E24
SC Connectors drivstoffbruk og utslipp av CO₂ er forventet redusert med 25 prosent gjennom året. I saken til E24 kan du lese mer om hvordan seilene til SC Connector fungerer.
Batteriene fra Corvus Energy kan lades av rotorene og sørge for at skipet ligger til kai uten skadelige utslipp. I vår samtale med Geir Bjørkeli er det tydelig at han er begeistret
Batteripakkene er levert sammen med elektropakker fra Norwegian Electric Systems, nok en bergensbasert verdensledende aktør. Det er viktig at disse innovative, maritime prosjektene nettopp foregår i den maritime hovedstaden, sier Bjørkeli.
Sea-Cargo, Norwegian Electric Systems og Corvus Energy er alle medlemmer av Maritime Bergen og den maritime klyngen i byen. Utrustningen av SC Connector som er utført av disse bergensbaserte aktørene, viser viktigheten av samarbeid og tett kontakt mellom de ulike organisasjonene.
Vi er takknemlig for at Maritime Bergen er en organisasjon som har stått støtt bak klyngen i 25 år og som er med på å styrke den maritime næringen i Bergensregionen, sier Geir Bjørkeli.