– Forbudet i Norge mot å tanke flytende naturgass (LNG) med passasjerer om bord, skaper generelt utfordringer for et skip som er i drift døgnet rundt, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjordline, og understreker at Fjord Line under ingen omstendighet vil kompromisse med sikkerheten i forbindelse med bunkring. I Danmark har Fjord Line fått dispensasjon til å bunkre den samme fergen med de samme passasjerene om bord. Det er nå et sterkt ønske at det norske regelverket snart blir endret, slik at de slipper å transportere om lag 10 LNG-tanker i lastebiler pr. uke fra Stavanger til Hirtshals.
Det er Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap – DSB – i Tønsberg, som har ansvaret for regelverket for bunkring av LNG, og som har lagt ned forbud mot å bunkre skipene med passasjerer om bord grunngitt i fare for lekkasjer og branner. I Sverige derimot bunkrer Viking Line i dag med passasjerer om bord.
– LNG er en pålitelig drivstoffkilde, og mer enn ti års erfaring har vist oss hvor sikkert og forutsigbart dette stoffet er i operativ drift. LNG er ikke ufarlig, men kunnskap er nøkkelen til å redusere risikoen. Denne kunnskapen om sikker håndtering har de norske aktørene opparbeidet seg gjennom mange års bruk, sier Susanne Rislå Andersen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen.
I vår var Maritimt Forum Bergensregionen vertskap for en amerikansk delegasjon fra New York Fire Department og Staten Island Ferries som nettopp skulle lære av vestlendingene om sikkerhetshåndtering og risikoforebygging ved gassdrift av passasjerferjer.