I januar vedtok fylkesutvalget at båtrutene i Sogn og Fjordane skulle legges ut på anbud. Mål: nullutslippsteknologi.
Forventning: hybridelektrisk drift. Resultat: Enova gir 22 millioner til Vestland fylkeskommune!
Nå mangler kun vinneren av anbudet. Vi har snakket med Fylkesordfører Jon Askeland om de spennende planene.
Med 22 millioner skal Vestland tilrettelegge for elektrifiseringen av deler av fylkeskommunens lokale rutetrafikk, og fra 1. mai 2024 skal fire fartøy få sine ladepunkt i Vestlandsfjordene.
Fylkesordfører i Vestland fylkeskommune Jon Askeland sier til Maritime Bergen at de er begeistret for at Enova bidrar til at Vestlandet fortsatt kan holde seg i tet løpet mot det grønne skiftet.
Vinneren av anbudet som er lagt ut er den som skal sette opp infrastrukturen som trengs for å lade tre fartøy i Florø og ett i Sognefjorden. Ved å drifte disse fergene hybridelektrisk er det forventet å redusere CO2-utslippet med nærmere 70 prosent!
Enova er en av bidragsyterne i det Norge omstiller seg til et samfunn uten utslipp, og skal jobbe for lavere klimagassutslipp, innovasjon og teknologiutvikling. For å få dette til støtter de blant annet prosjekter som hybridbåtene til Vestland fylkeskommune.
Hurtigbåter er svært energikrevende fartøy og per nå er det lite erfaring med å elektrifisere disse type båter. I tillegg til å bidra til lavere utslipp er derfor dette prosjektet viktig med tanke på videre utvikling av ny teknologi.
Vestland fylkeskommune vil i prosjektet kunne dra nytte av den sterke maritime klyngen vår. LMG Marin er en av aktørene i klyngen som allerede har vært inne og gjennomført en energistudie av de planlagte hybridrutene. I Bergen har vi i tillegg en egen batterifabrikk og sterke produsenter på skipsmotorer, og man kan håpe på at fartøyene i Vestlandsfjorden vil dra god nytte av hjemlige aktører.
Sammen med tre andre fylkeskommuner deltar Vestland på et pilotprosjket om utslippfrie hurtigbåter. I tillegg til å fortsatt ha trygge båter, skal de bli rimeligere og mer miljøvennlige. Fylkeskommunene Vestland, Trøndelag, Nordland, og Troms og Finnmark går nå sammen om å utvikle hver sitt nullutslippsfartøy.
For oss som bor i kystnære strøk, på øyer og fastland, er det viktig med trygge, effektive og grønne fartøy som frakter oss raskt fra sted til sted, avslutter Jon Askeland i sin samtale med Maritime Bergen.