Short Sea Pioneer- gods fra vei til sjø

Short Sea Pioneer- gods fra vei til sjø

Short Sea Pioneer- gods fra vei til sjø Maritime Bergen

NCE Clean Tech- Short sea pioneer

Med målsettingen om å overføre mer gods fra vei til sjø kom ideen om Short Sea Pioneer.

Og svaret? En ny 2-i-1-løsning hvor konseptet er at småskip skal gå i skytteltrafikk til små kaier og laste over på større havgående fraktefartøyer langs kysten. Med et slikt moderskip og små feeder-skip som kan ta gods fra lokale bedrifter langs kysten, kan flere sende godset sjøveien på en rimelig og miljøvennlig måte. Datterskipene kan ha elektrisk framdrift med batterier, mens moderfartøyet kan gå på LNG eller drives som hybridfartøy med en kombinasjon av LNG og elektrisitet.

En unik sammensetning av skipsteknisk ekspertise
Det unike konseptet er utarbeidet i samarbeid med den maritime klyngen, som med all skipsteknisk ekspertise tilgjengelig, har alliert seg med rederier, designere og bedrifter med transportbehov og tenkt utenfor vante rammer.
Short Sea Pioneer kan bli en viktig del av løsningen på noen sentrale utfordringer innen maritim næring, miljø og samferdsel.

– Konseptet «Short Sea Pioneer» et godt eksempel på at norsk maritim industri har den kompetansen som trengs for å utvikle neste generasjons transportfartøy, med kystområder over hele verden som potensielt eksportmarked. Men for å få dette til i et kommersielt marked, må et sett med incentiver på plass fra politikerne, sier Hege Økland, daglig leder i NCE Maritime Clean Tech.

Krever endringer
Økland beskriver videre et fremtidsbilde i transportsektoren i Norge som krever handling.

– Godsmengden vil øke med 30-40 % de neste 25 årene. Hvis vi ikke klarer å løfte mer gods fra vei til sjø betyr det 80 millioner flere vogntog på veiene. I dag er sjøtransport langs kysten på langt nær konkurransedyktig, sier Hege Økland.

NCE Clean Tech- Short sea pioneer

Penger å spare- penger å tjene
Arne Jakobsen, gründer og daglig leder i North Sea Container Line (NCL), har vært sterkt involvert i utviklingen av Short Sea Pioneer.

– Med løsningen som nå er presentert kan vi hente last også i mindre havner og få den levert nærmere kunden. Dermed kan vi foreta en større del av transporten til sjøs. Med bruk av et konsept som Short Sea Pioneer kan et rederi som vårt, som omsetter for omlag 400 millioner kroner, få en merverdi i form av reduserte avgifter og øket omsetting på 60 millioner kroner, sier Jakobsen.

Under Haugesundskonferansen ble konseptet om Short Sea Pioneer presentert for Næringsminister Monica Mæland. Næringsministeren uttrykte begeistring for konseptet som er utviklet av NCE Maritime Clean Tech gjennom en Designdreven Innovasjons Prosess (DIP).

Se egen film om hele prosjektet

Mer om konseptet finner på NCE Clean Tech sine sider.

Hele animasjonspresentasjonen kan du oppleve her:
Passord: Zero

Tekst: Henriette Munthe-Kaas

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler