I høst fortalte vi om DNV GL sin satsing på utslippsfritt skip uten mannskap.
1 million fra Enova
Nå er prosjektet under videre utvikling etter at Transnova innvilget 1 080 000 kroner i støtte til prosjektet. Ved nyttår tok Enova over prosjektoppfølgingen. Med dette oppfordrer Enova søknader fra de som vil investere i miljøvennlige sjøtransportprosjekter i fremtiden.
ReVolt-prosjektet er først og fremst ment å inspirere utstyrsprodusenter, skipsverft og redere, men fartøyet er mulig å bygge og drive i dag.
Miljøvennlig godsskip i verdensklassen
– Med vår stolte sjøfartshistorie som ballast, er det bare naturlig at Norge skal være i front på veien mot godsskip med mindre klimagassutslipp.
Fortalte Enova sin markedssjef for transport, fjernvarme og anlegg, Petter Hersleth, nylig under Enovakonferansen.
Målet er blant annet at Enova skal bidra til et konkurransedyktig miljøvennlig godstransport til sjøs. ReVolt er et godt og spennende eksempel på et slikt prosjekt.
Et spøkelsesskip
– Fremover må også godset reise kollektivt, og å flytte varetransport fra landeveien til sjøveien er positivt både for miljøet og trafikksikkerheten forteller Hersleth videre.
Og skal vi tro DNV GLs Bjørn-Johan Vartdal skal fremtiden tilhøre ubemannede fraktskip.
ReVolt er bare seksti meter langt, men uten bruk for mannskapsfasiliteter er det likevel rom for hundre containere. Skipet går utelukkende på strøm og er svært energieffektivt: ReVolt krever bare 50 kW energi i drift – på linje med en vanlig personbil.
Kanskje ikke overraskende at noen har omtalt det som et spøkelsesskip.
Se filmen om ReVolt på YouTube du også.
Tekst: Henriette Munthe-Kaas