Batterifabrikken i Bergen, Corvus Energy, skal utstyre verdens første tankskip som skal driftes uten skadelige utslipp.
Daglig leder i Corvus Energy sier at Japan er en maritim nasjon, som på linje med Norge jobber for å nå et mål om en derkarbonisert skipsflåte i 2050. For å oppnå dette må industrien trå til, noe som batterileverandøren i Bergen virkelig gjør!
Kawasaki Heavy Industries har valg Corvus Energy som sin leverandør av batterier til sine E5-tankere som for tiden er under bygging i Japan.
“Corvus Energy has battery and marine market expertise unlike any other”
Dette sier Ohno Tatsuya i Kawasaki Heavy Industries.
E5 er et elektrisk tankskip, som hverken har utslipp av CO2, NOx- eller SOx-partikler, og reduserer dermed miljøbelastningen drastisk. Skipet er under bygging i Tokyo og er forventet å tas i bruk allerede i 2022.
I tillegg til nullutslipp, gjør energikilden som drifter skipet at vibrasjoner og støy også reduseres betraktelig, noe som gir de ansatte om bord et langt bedre arbeidsmiljø. En bivirkning av elektrisk drift som også vil komme landkrabber til gode når skipet ligger til kai.
En ekstra bonus, som dessverre kan bli uvurderlig en gang i fremtiden er at det nye fartøyet vil gjøre batteristrøm tilgjengelig for beredskapstjenester i tilfelle en naturkatastrofe i Tokyo.
Det 60 meter lange E5-tankskipet blir bygget for å kunne tilbakelegge lengre distanser enn forgjengeren, E4. Rekkevidden er dog avhengig av fart, last, vær og vind. Skipet skal kunne gjøre unna en dags arbeid og fungere litt som bunkersbåtene vi ser jobbe langs kysten her hjemme.