Selv etter at IMO gjentatte ganger har oppfordret alle verdens land om å gjennomføre et fungerende mannskapsskifte, er det 200 000 sjøfolk som fortsatt sitter koronafast om bord rundt i verden.
I Norge, på lik linje med de fleste andre land, er mennesker som jobber innen skipsfart anerkjent som nøkkelpersoner med samfunnskritiske jobber, og disse har gjort en formidabel innsats de siste månedene. Tross dette er det om lag 200 000 sjøfolk som venter på å bli avløst – sjøfolk som har vært opp til fire måneder lenger på jobb enn opprinnelig kontrakt tilsier.
Det er ikke vanskelig å forstå at situasjonen begynner å tære på mannskapets helse, og Maritime Bergen stiller seg bak Norges Rederiforbunds henstilling om at sjøfolk som venter på å komme hjem, må få stå først i køen nå når flere land åpner mer opp.
Stanser skipstrafikken opp, stopper også den største delen av verdens varehandel. Hele 80 prosent av det vi omgir oss med fraktes på skip, og samfunnet vil ikke kunne fungere uten denne vareflyten. Håpet er at sjøfolk skal kunne mønstre av og på uten å bli rammet av ordinære restriksjoner som gjelder for folk som forflytter seg over landegrenser, slik at samfunnshjulene kan holdes i gang.
20.141 norske sjøfolk, menn og kvinner, seiler på de syv hav. Les mer på nrk.no om hvordan en av Norges sjømenn beskriver situasjonen etter å ikke ha satt bena på land siden koronaviruset brøt ut for fullt.