I desember i 2014 bestilte Østensjø Rederi tre nye eskorte-slepebåter av Wärtsilä. Disse er utstyrt med dual fuel-motorer integrert med et skreddersydd gasslagrings- og tilførselssystem. Østensjø Rederi er en ledende leverandør av offshoretjenester, og opererer en flåte på 28 moderne skip og operer både i inn- og utland.
Tilpasningsdyktige båter
Det unike med disse slepebåtene er at de primært bruker LNG, men dual fuel-motorene gir fleksibilitet til å velge drivstoff basert på tilgjengelighet, pris og lokale miljørestriksjoner. Slepebåtene er rett og slett veldig tilpasningsdyktige og båtene er designet for en trekkraft på 100 tonn.
Trendsettere
Til Skipsrevyen forteller Carl Johan Amundsen, prosjektleder i Østensjø Rederi slepebåtene er:
– Trendsettende i forhold til å sikre miljømessig bærekraft gjennom bruk av LNG. Wärtsilä er ledende innenfor denne teknologien. Fleksibiliteten til dual fuel-teknologien sikrer også høy driftssikkerhet siden skiftet fra gass til diesel kan gjøres når som helst uten tap av hastighet eller kraft.
LNG er løsningen
Wärtsilä og Østensjø har samarbeidet tett for å utvikle LNG-løsningen som er valgt til de nye fartøyene. Kanskje vil vi se flere slike trendy avtaler fremover.
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas