Medlemsbedrift og rederi WILSON deltar i offensiv satsning i Rotterdam som vil bidra til å redusere klimagassutslippene ved lasting og lossing. Rederiet har, i samarbeid med Rotterdam havn og Rotterdam kommune, startet et unikt pilot-prosjekt; skip på landstrøm.
Prosjektet, som har en varighet på fem måneder, vil teste fem ulike systemer og løsninger. Hensikten med prosjektet er å finne den best mulig løsningen som bidrar til å redusere klimagassutslippene i sentrum av Rotterdam, ved å forsyne skip som ligger til kai med landstrøm.
WILSON har en flåte på over 100 skip i størrelsen 1.500dwt og opptil 10.000dwt, hvor de aller fleste av skipene er utrustet med utstyr som gjør det mulig å kunne ligge på landstrøm ved lasting og lossing av last. Første skipet som deltok i denne satsningen var WILSON Blyth, et skip i størrelsen 3.500dwt.
Totalt representerer initiativet til Rotterdam havn strøm og energiforbruk tilnærmet lik 200.000 husholdninger.
«Landbasert strøm gjør det mulig for oss å slå to fluer i en smekk: reinere luft og mindre CO2» sier Arno Bonte, byrådsrepresentant. «Jeg forventer at denne testen vil gi oss nok innsikt til å kunne benytte landstrøm også andre steder»
«Prosjektet ønskes velkomment fra byen og dens befolkning, da den i tillegg til å redusere CO2 også bidrar til å redusere støy», sier Operasjons sjef Henrik Orth hos WILSON.
De ulike løsningene som skal testes i løpet av perioden er
– ENGIE Ventures & Integrated Solutions B.V.: Hybrid system with a Big Battery Box, integrated with a motor generator on biofuel (HVO);
– PON Power & sister companies: Hybrid container with a battery combined with a generator on HVO fuel and a 20ft container with solar panels on the roof;
– Aggreko Benelux: LNG-powered Gas engine in a 20ft container;
– Mobiele Stroom BV: Bio LNG-powered turbine in a 20ft container;
– JP-Energiesystemen B.V: Hydrogen fuel cell generator combined with a small battery.