«Data er den nye oljen» refererte Kjetil Wick Sætre fra BAHR til. Temaet for Trainee Blue Sea- samlingen 7. mars var nemlig «Analog til digital».
Lars Benjamin Vold fra NORMA Cyber fortalte om cybersikkerhet og hvordan de nå jobber med å sikre de mest kritiske systemene på fartøy. Selskapet har kontorer i Oslo, og Vold var derfor med digitalt på Teams. Det er en økning i cyberangrep i skipsfart, men man har enda ikke sett fysiske konsekvenser av slike angrep. Likevel er det viktig å forstå hvordan «trendene» innen cyberangrep ser ut. Vold kunne fortelle at hele 81% av cyberangrepene skjer uten skadevare – altså gjennomføres disse angrepene ved bruk av legitime funksjoner.
Bergensbaserte Dataloy lager digitale systemer for den maritime næringen. Andrea Biasillo kunne fortelle at Dataloy blant annet har et fleetallocations & scheduling system som gjør det mulig for kundene å planlegge ruter på en effektiv måte. Dessuten muliggjør dette systemet å kalkulere utgifter forbundet med EUs ETS (Emission Trading System).
Vanessa Lopes fra Kongsberg Maritime hadde tatt turen fra Kongsberg for å gi trainenee en innsikt i digitalisering, tilnærming til «design thinking» og utfordringene tilknyttet utviklingen av dagens verktøy. Kongsberg Maritime er leverandør av neste generasjons skip og digitale løsninger, og dette belønnet seg nylig, kunne Lopes fortelle. For noen uker tilbake vant et av Kongsberg Maritime sine systemer «EcoAdvisor» prestisjefylte IF Design Award for 2024. Systemet gir råd i sanntid om hvordan skipseiere kan redusere sine klimautslipp og samtidig redusere operasjonelle kostnader.
Tidligere har den digitale verden i liten grad vært regulert. Dette er i endring nå – jussen er på! Kjetil Wick Sætre fra advokatfirmaet BAHR ga traineene et interessant innblikk i hvordan jussen følger den digitale utviklingen. Sætre fortalte at en reguleringsbølge er på vei, og det har gått fra lite regulering til mer enn noen virksomheter vil takle.
«Hvis det er sånn at digitalisering ligger foran, løper jussen etter!»
Christoffer Pettersen fra Avo Consulting stilte spørsmålet «Hva er poenget med digitalisering?», og ga traineene et godt innblikk i nettopp hva som er poenget. Etter en lunsjpause tok Pettersens kollegaer fra Avo Consulting og arrangerte en workshop. På workshopen ble traineene delt inn i grupper og de fikk, blant annet, i oppgave å diskutere spørsmålet «Hvis du var CEO for ditt selskap, hva ville du endre på de neste ti årene?». Workshopen skapte engasjement og interessante diskusjoner. På bildene vises noen av forslagene som traineene kom frem til.