Hvordan vil digitalisering og avansert dataanalyse forandre shipping og den maritime næringen? Nærmer 90 medlemmer i den maritime klyngen møtte opp på høstens første frokostmøte i regi av Maritime Bergen.
Aldri før har tilgangen på datamengdene vært større enn i dagens samfunn, og utviklingen vil by på mer av det samme i årene som kommer. Hvor ligger mulighetene i Big data for den maritime næring? Dette var et av flere spørsmål som ble tatt opp under frokostmøtet Maritime Bergen arrangerte 21.august i samarbeid med DNV GL.
Møtet ble innledet av Harald Victor Hove, som hadde sin første dag på jobb i Maritime Bergen. Han påpekte at aktive medlemmer er det som vil forme organisasjonen han nå skal lede. Sammen med DNV GL`s Frode Eriksen ønsket Hove velkommen til høstens første frokostmøte.
Thomas Tronstad ansatt i DNV GL`s enhet for rådgivende tjenester til den maritime næring, var dagens første foredragsholder. Tronstad presenterte utfordringer rundt datakvalitet, samt verktøy for håndtering av data som vil være relevant for næringen. Tronstad presenterte DNV GLs ferske rapport om digitalisering i shippingbransjen, «Creating Value from Data in Shipping» Han påpekte at det er store muligheter for gevinster og at digitalisering vil endre denne bransjen, slik den den endrer alle andre næringer.
Roar Ådland, som nylig har fått forlenget sitt professorat dekket av Bergens Rederiforening gav forsamlingen dagens kalddusj. NHH-professoren mente at digitalisering, i seg selv, kun er tilretteleggende og vil ikke føre til økt profitt alene.
– Digitalisering må man gjøre fordi alle andre gjør det. Men effekten for rederne vil ikke komme på skipene. Snarere kan det ha effekt på administrative og landbaserte tjenester, sa Ådland.
Møtet avsluttes av Erik. F Loy fra Dataloy System, havets Vizrt og Maritime Bergens ferskeste medlem. Loy, som også har bakgrunn fra handelshøyskolen presenterte hvordan de jobber med å digitalisere rederiene i dag.