I selveste jubileumsuken for Dronning Elizabeths 70 år lange regjeringsperiode dro Trainee Blue Sea til London. Men det var ikke Lilibeth vi kom for å feire – over to dager fikk vi allsidig og grundig innsikt i Londons shippingmiljø.
Den 30. mai dro Trainee Blue Sea til London for å lære mer om internasjonal shipping. Over to intense dager fikk vi besøkt organisasjoner som er viktige samarbeidspartnere i det globale shippingmiljøet. London er en shippinghub med skipsmeglere, rederier, banker, forsikringshus og en viktig havn.
London havn har siden 1909 opprettholdt navigasjonssikkerhet og beskyttet det marine miljøet. Besøk hos Port of London var først på programmet, og om bord på en av havnens egne båter ble vi tatt med opp Themsen til Tower of London og fikk lære «alt» om havnen underveis.
Port of London er ikke statlig støttet og må dermed stå på egne økonomiske ben. Vi fikk vite at Themsen er en av verdens reneste elver og mye arbeid er lagt ned i å få denne globale plasseringen. Blant annet pumpes det oksygen daglig ned i vannet for å opprettholde dyreliv.
Inn i en fremtid hvor godsterminalene bygges ut, flere cruiseskip har anløp og enda flere varer transporteres på kjøl jobber havnen mot en viktig visjon:
Thames vision 2050
Visjonen for elven er at den skal være i enda bedre tilstand for fremtidige generasjoner, enn den er i dag. Den skal fortsette å være en viktig hjørnestein i Storbritannias økonomi, sentral for forsyningskjeder og sysselsetting som landets største havn.
Flere mennesker vil i fremtiden bo ved, jobbe og slappe av på og rundt Themsen. Elven skal være tilgjengelig for alle og fortsatt være et internasjonalt ikon for London.
Ikke minst skal Themsen fortsette å være en ren elv, bygge opp og opprettholde mer biologisk mangfold og dyreliv, gjennom å balansere økonomisk og naturlig kapitalverdi.

Flomsikring. Enorme porter som ligger på tvers av Themsen kan lukkes i tilfeller hvor vannstanden blir enorm, for å sikre London mot oversvømmelse.
Lloyd´s of London
Lloyds omtaler seg selv som verdens markedsplass. Her befinner det seg hundrevis av medlemmer som kommer sammen for å dele og spre risiko.
Det hele begynte med Edward Lloyd som på 1600-tallet drev en kafé ved Themsen. Etter år hvor kapteiner, redere og meglere benyttet hans lokaler for business, så han seg nødt til å begynne å ta leie av gjestene, som ofte satt i timevis med en kopp kaffe mens de tjente penger.
Måten avtaler ble inngått den gang da, gjøres mye på samme måte i dag. Om et skip skal forsikres, fordeler man risikoen på flere aktører og både risiko og gevinst vil dermed spres. Om et skip forsvant, kom eierne og meglerne sammen etter en viss tid, de ble enige om at fartøyet var tapt og betalte inn det avtalte beløpet de hadde signert på.
Lloyds-bygget er imponerende. Og et bygg fikk vi under vårt besøk gang på gang presisert at det var alt det var; Et bygg som fungerer som et mellomledd mellom kunder, meglere, underwritere og forsikringsselskap. Historien vi fikk om huset og merkevaren var imponerende og mye av den gamle historien er tatt vare på og bringes videre. Blant annet i form av ord som den dag i dag benyttes, men har sitt opphav fra den lille kaféen til Edward Lloyd.

Hvert år legges det opp en ny bok hvor man nedtegner skipsforlis. Boken nøyaktig 100 år tilbake tas også fram, og man kan bla seg gjennom historien.
IMO
Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, ligger under FN, og er ansvarlig for regulering av den internasjonale skipsfarten. Det aller første møtet i IMO ble holdt i 1959 og har i dag 175 medlemsland.
På besøket vårt hos IMO fikk vi det historiske bakteppet og en omvisning som viste oss bygningens høydepunkt, før vi fikk en presentasjon av arbeidet til IMO.
IMOs arbeid støtter selvsagt opp under FNs bærekraftsmål. Også mål nummer fem; Likestilling mellom kjønnene. I dag jobber likevel IMO seg mer mot generelt mangfold og inkludering.
Grunnet både togproblemer og kaotiske forhold på flyplassen gikk dessverre vårt planlagte besøk hos Shearwater Gatwick ut. Siste bedriftsbesøk på London-turen vår var hos Clarksons.
London huser hovedkontoret til Clarksons-organisasjonen, noe det har gjort i mer enn 165 år. De om jobber her av meglere, finanstjenesteeksperter, forskere, driftspersonale, tekniske og støtteteam har direkte og umiddelbare forbindelser med alle selskapets kontorer over hele verden.
Gjør det komplekse enkelt
Hos Clarkson fikk vi en forrykende presentasjon av Malcolm, Trevor og Josh, som evnet å gjøre statistikk og tabeller spennende! Vi fikk en bransjeoversikt og oppdatering på arbeidet selskapet er inne i forbindelse med den grønne overgangen. Målet til Clarkson er å bringe verdi til sine kunder gjennom global kunnskap og lokal innsikt
Etter shippingfaglig påfyll, tur på Themsen, sosialisering og masse inntrykk var det tross alt godt å komme hjem igjen til Norges shippinghovedstad!