Maritime Bergen, i samarbeid med Human Innovation, Etablerersenteret og Innovasjonsuken OPP, fylte Cornerteateret på Møhlenpris til randen da Designfrokost om havet ble arrangert mandag morgen.
Frokosten inngikk i OPPlev Marineholmen som tilbyr over 50 arrangementer der aktører innen innovasjon, entreprenørskap, forskning og forretningsutvikling møtes for å løfte frem hva regionen har å by på.
– På designuken i 2013 var det en tenåring som presenterte sin visjon om at han ønsket å samle opp de enorme plastflakene som flyter rundt i Stillehavet. Forrige uke ble denne idéen til virkelighet da verdens første Ocean Cleanup-system ble lansert og sjøsatt. Med dette må vi håpe at den dystre spådommen om at det i 2050 kan være mer plast enn fisk i havet, blir gjort til skamme, sier medarrangør Line Andersen fra Maritime Bergen som var med å dra arrangementet i gang.
I kjølevannet av plasthvalen på Sotra har verdens statsledere løftet problemstillingen opp på internasjonalt nivå. Søkelyset under frokosten var hvordan design, enten det er på produktsiden med miljøvennlige løsninger, intelligent emballasje eller kartlegging av hva som faktisk slippes ut i naturen.
– En av våre hovedmålsetninger er at vi skal være verdens mest miljøvennlige klynge. Skal vi få dette til, er vi nødt til å benytte oss av kompetanse andre har, som ikke vi har. Her kommer design inn, og det gjelder oss alle – også vi som jobber med og høster av havet, sa Line Andersen under åpningen.
Spennet av nye løsninger var stort, alt fra hvordan Jacob Grieg Eide og ScanReach sender signaler gjennom metallskroget på skip, til Tomorrow Machine som utvikler spiselig emballasje. I tillegg stilte designere fra Halogen Stavanger, Inventas og Netlife Bergen.