[ingress]Cruisenæringen truer med å droppe Norge om streiken fortsetter. I dag skulle to cruiseskip ankomme Bergen. Disse dukket aldri opp.[/ingress]
Selv om det i følge rapportene bare er i Oslofjorden selve losene streiker, så blir de allikevel satt ut av spill også her på Vestlandet. Streiken blant losbåtførerne får nemlig gedigne konsekvenser for dem som tjener til livets opphold på næring knyttet til cruiseskip og cruiseturister. Uten los om bord kommer skipene seg ikke inn til norske havner.
For Bergens vedkommende betyr mangelen på cruiseskip stor mangel på kunder, eksempelvis på Fisketorget.
– For hvert cruiseskip som ikke kommer, så svir det litt på pungen. Langs hele kysten har cruisenæringen det tungt akkurat nå, sier Bent Unneland, daglig leder ved Fisketorget i Bergen i intervju med BT.
Sommerhalvåret er viktig for turistnæringen. Streiken kunne ikke slått mer ubeleilig ut for dem som livnærer seg på cruiseskipnæringen.
Følges med argusøyne
Situasjonen i Norge monitorers av aktører i bransjen, og i en pressemelding fredag skriver European Cruise Council at de er bekymret over de negative effektene streiken har på cruisenæringen.
– Dersom dette fortsettter, blir Norge mindre attraktivt som cruisedestinasjon, uttaler styreleder Manfredi Lefebvre d’Ovidio.
Foreningen, som representerer de store cruiseoperatørene i Europa, uttrykker forståelse for at streikens mål ikke er å ramme cruisenæringen, og at de ønsker et samarbeid med norske myndigheter for å gjøre konsekvensene av streiken så små som mulig.
skriver at de er klar over at cruisenæringen ikke er målet for streiken, og at de ønsker å
– Men hvis det ikke er stabilitet i et land, er det vanskelig å inkludere destinasjoner derfra i fremtidig planlegging, sier d’Ovidio.
NRK melder for øvrig at en av de store operatørene allerede har bestemt seg for å droppe Norge neste uke.
Fortsetter streiken er det ikke bare maritim næring i seg selv som rammes, men tilknyttede næringer som er avhengig av at skip blir loset til land.